Sammio

Hiilineutraali matkaketju alkaa raiteista

Juho Siipo

Blogi > Hiilineutraali matkaketju alkaa raiteista

Raideliikenteen parissa työskentelevä asiantuntija voi tietämättään olla ilmastosankari. Suomessa liikenne aiheuttaa nimittäin noin viidenneksen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Yksinkertaista ratkaisua liikenteen päästöjen nollaamiseksi ei ole, mutta niitä voidaan leikata kehittämällä liikennejärjestelmää ja yhdyskuntarakennetta jatkuvasti ja pitkäjänteisesti. Tehokkaimmin se tehdään ilmastoystävällisillä liikkumismuodoilla raiteilla ja joukkoliikenteessä. Halu tehdä ja toteuttaa kestävää liikkumista on viime vuosina kasvanut hurjasti, samoin kuin ymmärrys siitä, ettei ilmastotavoitteiden tarvitse olla ristiriidassa kilpailukyvyn kanssa.

Pääkaupunkiseudun Raide-Jokeri, Kruunusillat, Tampereen ratikka, tunnin juna kohti Turkua. Jo olemassa olevat projektimme edistävät kestävien kaupunkien kehitystä, sillä parantamalla raideliikenteen kapasiteettia teemme vähäpäästöisistä liikkumistavoista entistä houkuttelevampia. Sweco on mukana kaikissa maassamme käynnissä olevissa ratikkahankkeissa. Kehitämme raideliikennettä kolmella tasolla: lentoyhteyksiä ja automatkoja korvaavilla pitkän matkan raideosuuksilla, lähijunaliikenteessä ja ratikkaverkoilla.a automatkoja korvaavilla pitkän matkan raideosuuksilla, lähijunaliikenteessä ja ratikkaverkoilla.

Maankäytöstä liikkumiseen ja liikennemuodoista matkaketjuihin

Olemassa olevassa yhdyskunta- ja kaupunkirakenteessa ilmastonmuutoksen torjunta on uusien ratkaisujen ja toisaalta kompromissien hakemista. Pelkät raiteet eivät riitä, sillä toimiva liikennejärjestelmä tarvitsee ympärilleen ja varrelleen sitä tukevan yhdyskuntarakenteen. Esimerkiksi Urban Insight -raporttimme käsittelee liikenteen solmukohtien ympärille kehittyvää kaupunkirakennetta ja sitä, miten toimiva joukkoliikenne yhdessä miellyttävien elinympäristöjen kanssa tukee ihmisten hyvinvointia kaupungeissa.

Vaikka SimCity-kaupunginrakennuspelissä pystyin yhdellä klikkauksella jyräämään kokonaisen kaupunginosan nurin Caterpillarilla, todellisuudessa emme voi aloittaa suunnittelua puhtaalta pöydältä. Työmme tulevaisuuden ratkaisujen suunnittelemiseksi lähtee nykyisestä maankäytöstä ja holistisesta näkemyksestä, joka rakennetaan asiantuntija-arvioin ja ennustemallein. Se etenee kaavahankkeiksi ja lopulta infran toteuttamiseen. Yhteen liikennemuotoon keskittymisen sijaan on myös muistettava matkaketju, joka muuntautuu ja joustaa tulevaisuuden liikkumisen tarpeisiin. Kokonaisvaltaisen ja ennakoivan suunnittelun tulokset toimivat ylihuomennakin.

Kokonaisuuden kehittäminen on tärkeää, sillä arjen ja vapaa-ajan liikkumisen vaivattomuus painaa monien vaakakupissa yhä ilmastotavoitteita enemmän. Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmä on esimerkki menestystarinasta, joka toimii useilla käyttäjillä osana toimivaa matkaketjua. Loistava liikkumismuoto on pian arkipäivää myös Tampereella ja Lahdessa. Kaupunkipyörä ja mikroliikkumisen välineet, kuten potkulaudat, tekevät kiinteästä raideyhteydestä kauempana asemasta tai pysäkistä asuvalle ja kauemmas sieltä pyrkivälle houkuttelevan vaihtoehdon. Kävelyyn ja pyöräilyyn panostaminen myös lisää kaupunkien keskustojen elinvoimaisuutta ja tukee kivijalkakauppojen ja muiden palveluiden menestymistä.

Työ kestävän liikkumisen eteen ei lopu

Olemme Swecolla kasvaneet raideliikenteen suunnittelun johtavaksi toimijaksi ja yhdeksi suurimmista tekijöistä infran, liikkumisen ja kaupunkisuunnittelun parissa. Pakettimme täydentyy maankäytön ja perinteisen liikkumisen monipuolisella asiantuntemuksella ja osaamisella. Asiantuntijamme ovat erikoistuneet maankäytön, raide- ja muun liikenteen, infran sekä vesihuollon suunnitteluun. Siten vastaamme Suomen tarpeisiin ilmastonmuutoksen torjumiseksi liikenteessä ja yhdyskuntarakenteen kehittämisessä.

Toimialallamme työ ja tekeminen kestävän liikkumisen eteen eivät lopu. Seuraavan vuosikymmenen ajan rakennetaan jatkuvasti kahta tai kolmea isoa ratikkahanketta. Jos tunnin junien suunnitelmat nytkähtävät eteenpäin, ei Suomessa ole vuosiin tehty mitään niin isoa infraa. Tekemistä on valtavasti, sillä olemme tulevaisuuden alalla.

Juho Siipo, Infra- ja ympäristötoimialan johtaja, Sweco 

Juho Siipo

Infratoimialan johtaja

Sweco